لطفا صبر کنید ...

زانوی عقب زده از علل ایجاد تا راه درمان

دی ۱۳, ۱۳۹۹ توسط m.ghaderinasab2
zagh4-1200x800.jpg

زانوی عقب  زده …علل و درمانزانوی عقب زده

زانوی عقب رفته یکی از انواع تغییر شکل های زانو است که در آن ، زانو عقب تر از وضعیت طبیعی قرار می گیرد.به عبارت دیگر، زانو با دامنه بیشتر از حد طبیعی باز می شود که این عمل غیر طبیعی است.

پارگی تاندون پاتلار پارگی تاندون است که کشکک زانو (پاتلا) را به استخوان درشت نی متصل می کند.غالباً درد ناگهانی شروع می شود و راه رفتن دشوار است.در یک پارگی کامل ، توانایی اباز شدن و صاف شدن  زانو کاهش می یابد. ممکن است هنگام بروز پاپ احساس شود.

آسیب دیدگی  تاندون پاتلا به طور کلی به نیروی قابل توجهی مانند افتادن مستقیم روی زانو یا پریدن از ارتفاع نیاز دارد.عوامل خطر شامل تاندونیت پاتلا ، نارسایی کلیه ، دیابت و استروئید یا فلوروکینولون است.دو نوع اصلی پارگی وجود دارد: جزئی و کامل.در بیشتر موارد ، تاندون پاتلار در نقطه‌ای که به کشکک  زانو وصل شود ،دچار پارگی میشود .تشخیص براساس علائم ، معاینه و تصویربرداری پزشکی است.

پارگی های کوچک ممکن است با استراحت  درمان شود و به دنبال آن فیزیوتراپی انجام می شود.اپارگی بزرگتر معمولاً طی دو هفته  بهبود میابد و نیاز به عمل جراحی دارد. نرخ در جمعیت عمومی مشخص نیست. با این حال ، در برخی از گروههای پرخطر حدود ۱ در ۱۰،۰۰۰ در سال رخ می دهد. آنها اغلب در افراد زیر ۴۰ سال اتفاق می افتند.

 

علل زانوی عقب رفته

  1. ضعف عضلات چهار سر
  2. فلج عضله چهار سر
  3. کوتاهی عضله چهار سر
  4. ضعف عضلات پشت ران
  5. ضعف عضلات پشت ران و چهار سر
  6. فلج عضلات پشت ران

این عارضه که در خانم‌ها شایع است و درجه‌های مختلفی دارد و آن را به دسته‌های خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌کنند؛ همچنین ورزشکاران در معرض ابتلا به عارضه زانوی عقب رفته هستند؛ چرا که زانوها همواره در معرض آسیب دیدگی قرار دارند در ضمن ممکن است این تغییر شکل زانو منجر به بیماری‌های دیگری از جمله زانو درد و استئوآرتریت زانو شود.

 

 

عوارض ناشی از تغییر شکل زانوی عقب رفته

۱٫آرتروز زود رس

به علت وارد شدن فشارهای غیر طبیعی ، فرد دچارآرتروز زودرس زانو می شود .

۲٫درد

درد زانو به علل مختلف،از جمله کشش بافت های نرم،وارد آمدن فشارغیرطبیعی بر سطوح مفصلی ، و فشرد شدن استخوان کشکک روی استخوان ران بروز می کند. بنابراین درد ممکن است در قسمت جلو زانو به علت فشردگی کشکک روی استخوان ران و همچنین در عقب زانو به علت کشش بافت های نرم خلفی ایجاد شود .

۳٫تغییر در راستای ستون مهره ها

در صورتی که تغییر شکل یک طرفه باشد، می تواند موجبات انحراف ستون مهره ها را فراهم آورد .

۴٫تغییر الگوی راه رفتن

راه رفتن فرد از حالت طبیعی خارج می شود.

۵٫افزایش آسیب پذیری زانو

نظر به این که در این وضعیت زانو از وضع بیومکانیکی طبیعی خارج می شود، آسیب پذیری آن افزایش می یابد و احتمال پارگی وترها و رباط های اطراف زانو زیاد می شود.

 

 

تشخیص زانوی عقب رفته

برای این منظور ، می توان دو پا را از سطح زمین بلند کرد.این کار در حالی صورت می گیرد که فرد طاقباز خوابیده است . زاویه زانو در حالت طبیعی و هنگامی که کاملا صاف می باشد، صفر درجه است،اما اگر زانو عقب رفته باشد، این زاویه تغییر خواهد کرد. در صورتی که یک طرفه باشد، تغییر شکل را در مقایسه با سمت سالم بهتر می توان تشخیص داد. در دو طرف ها نیز اندازه گیری زاویه باز شدن زانو به تشخیص کمک می کند.

در حالی که درشت نی و استخوان ران در یک خط قرار گرفته اند ( زاویه صفر درجه یا ١٨٠ درجه) ساق را بلند کنید.بلند کردن ساق موجب می شود که درشت نی نسبت به استخوان ران در سطحی بالاتر و زاویه دار واقع می شود.این حالت ، نشان دهنده زانوی عقب رفته است.

 

نحوه اندازه گیری عقب زدگی زانو

برای این منظور ، راستای ساق و ران که در یک خط هستند ، به عنوان وضعیت طبیعی و صفر درجه در نظر گرفته می شود.

حال ، جلو آمدن ساق نسبت به ران زاویه ای ایجاد می کند که میزان درجه زاویه عقب

رفتن زانو را مشخص می کند.

 

 

 

 

 

حرکات اصلاحی

۱-ضعف عضلات چهار سر

در صورتی که ضعف عضلات چهار سرر عامل ایجاد تغییر شکل باشد باید آن را تقویت کرد که در ادامه به تعدادی از تمرینات تقویت ، از ساده به مشکل اشاره می شود:(تمرینات پشرونده برای تقویت عضله چهار سر)

انقباض ایزومتریک: پاها را دراز کنید ،در حالی که پاها صاف و کشیده هستند، همزمان عضلات ران هر دو پا را منقبض کنید.این تمرین را چند بار تکرار کنید.

انجام حرکت باز کردن زانو: روی زمین دراز بکشید و یک پد یا چیزی مشابه آن به ارتفاع ٧ سانتیمتر( ٣اینچ) زیر زانو قرار دهید.سپس در این حالت زانو را باز کنیدو به وضعیت اول برگردید .

بالا بردن پا با زانوی صاف:روی زمین دراز بکشید سپس بدون اینکه زانو را خم کنی د، پا را از مفصل ران رو به بالا حرکت دهید .

بالا بردن پا و اعمال مقاومت: این تمرین مانند حرکت قبلی انجام می شود ،منتها با استفاده از یک وزنه که موجب اعمال مقاومت می شود.وزنه های را با به مچ بسته،( می توانید کسیه های کوچکی را با شن پر کنید و از آن استفاده کنید) و سعی کنید پا را صاف کید. به تدریج می توانید سنگینی وزنه را برای تقویت عضله چهار سر افزایش دهید.

زانوی عقب رفته             زانوی عقب رفته

۲-کوتاهی عضله چهار سر

در این مورد، کوتاهی عضله چهار سر باید با استفاده از حرکات کششی بر طرف شود.

کشش عضله چهار سر: فرد در حالی که روی یک پا نشسته است ، پای دیگر را به سمت عقب م یبرد .در این حالت ، در مفصل ران عضلات خم کننده تحت کشش قرار می گیرند.از طرفی ، عضله راست رانی هم که جزء عضلات چهار سر ران است ، تحت کشش قرار می گیرد. باخم کردن زانو، بقیه قسمت های عضله چهار سر نیز کشیده می شوند.

کشش عضله چهار سر در حالت ایستاده: با دست چپ پای (قسمت مچ پا و یا برای اعمال کشش به عضلات جلو پا به صورت هم زمان و قسمت جلو پا را ) راست را می گیرد و زانو را خم می کند ، سپس ران را باز می کند ، به طوری که عضله چهار سر کشیده می شود.

۳-قوی بودن عضله چهار سر

اگر قدرت عضله چهار سر خیلی زیاد باشد، به طوری که با عضلات خم کننده زانو متعادل نباشد، می تواند تغییر شکل زانوی عقب رفته را ایجاد کند.در این حالت حرکات اصلاحی باید در جهت پایداری تقویت عضلات خم کننده زانو باشد . فرد رو به شکم می خوابد و زانوی خود را خم می کند ، با انجام این حرکت عضلات خم کننده زانو فعال می شوند.این حرکت برای هر پا انجام شود.

اگر فرد در حالت خوابیده رو به شکم بتواند زانوی خود را خم کند ، برای اعمال مقاومت می توان از وزن های کم استفاده کرد، به این ترتیب که وزنه کوچکی به مچ پا بسته می شود و فرد زانوی خود را در این حالت خم می کند.مقاومتی که از طریق وزنه اعمال می شود ،موجبات تقویت بیشتر عضلات خم کننده زانو را فراهم می آورد .به تدریج و با بهبود قدرت عضلانی فرد می توان میزان وزنه را افزایش داد.

زانوی عقب رفته                         زانوی عقب رفته

 

 

درپایان

استفاده از کفش پاشنه دار می تواند در جلوگیری از پیشرفت تغییر شکل و اصلاح آن مفید باشد.در موارد شدید تغییر شکل ، باید از وسایل کمکی زانو استفاده کرد.در هر صورت  تمرینات گفته شده فقط تعداد محدودی از تمرینات موجود برای اصلاح وضعیت زانوی عقب زده شده میباشد و در کل میتوان با پیدا کردن علت ایجاد این مشکل به اصلاح آن پرداخت . در صورت کوتاهی عضلات قدام زانو قطعا کشش این عضلات در بهبود موثر خواهد بود و در صورت ضعف عضلات همسترینگ تمامی تمرینات تقویتی عضلات پشت ران میتواند در صورت انجام صحیح و مناسب در درمان مشکل عقب زدگی زانو موثر باشد.در چند روز آینده ادامه تمرینات اصلاحی رو در پیج اینستاگرام قرار خواهم داد .امیدوارم برای شما مفید باشد .

کلینیک کاردرمانی رها واقع در غرب تهران خیابان جنت آباد مرکزی آماده ارائه خدمات تخصصی توانبخشی و کاردرمانی در بیماریهای مغز و اعصاب بزرگسالان و همچنین در حیطه حرکات اصلاحی میباشد .

کاردرمانی _رها
کاردرمانی سکته مغزی. کاردرمانی ضربه مغزی. کاردرمانی ضایعه نخاعی. کاردرمانی در ام اس. کاردرمانی در پارکینسون. کاردرمانی در مشکلات تعادلی و مخچه. حرکات اصلاحی در ناهنجاری های اسکلتی عضلانی

هماهنگی ویزیت
02144427580
09125066759
09127189529


2 دیدگاه

  • 대구출장안마

    بهمن ۱, ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۲

    Thank you a lot for sharing this with all people you
    really know what you’re speaking about! Bookmarked.
    Kindly also discuss with my web site =). We can have a hyperlink exchange
    arrangement among us

    پاسخ

  • Freeman

    دی ۱۴, ۱۳۹۹ در ۱۸:۴۲

    I do believe all the concepts you have offered to your post.

    They are very convincing and can definitely work. Still, the posts are very quick for starters.
    May you please extend them a bit from subsequent time?
    Thanks for the post.

    پاسخ

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


کاردرمانی رها

کاردرمانی ضایعات ارتوپدیک و نورولوژیک

توانبخشی تخصصی سکته مغزی ضربه مغزی فلج مغزی ضایعه نخاعی

محمد قادری نسب
حسین محمد حسن زاده

Design & Developed by NetStudio.ir